Vitaminy

6. ledna 2018 v 22:10 | K.
Jak všichni určitě víme, tak vitaminy jsou důležitou součástí potravin, které konzumujeme. Každá potravina obsahuje určité vitaminy. Dělí se na rozpustné v tucích a rozpustné ve vodě a je hned několik řad vitaminů, které naše tělo potřebuje.
Tak si je krátce představíme.

Rozpustné ve vodě: C, H, B-komplex
Rozpustné v tucích: A, D, E, K

Vitamin C
Je dobrý na posílení imunity a zkracuje délku nachlazení. Člověk by ho měl konzumovat ale pravidelně. Nejznámější potraviny, které obsahují Céčko jsou citrusy. Co je však ještě účinnější? Rakytník! Obsahuje až desetinásobek než třeba citron. Další zdroje Céčka jsou šípky, kiwi, černý rybíz a zelí.
Vitamin C můžete konzumovat v jakémkoliv množství, protože se jím nemůžete převitaminovat. Pokud nejste zrovna fanoušci ovoce a zeleniny, které Céčko obsahují, můžete jej konzumovat ve formě rozpustných tablet v mnoha příchutích.Mrkající

Vitamin H
Podporuje růst a dělení živočišných buněk v těle. Když ho máme nedostatek, může se projevovat únavou, depresemi a bolestmi svalů, což není příjemné asi nikomu.. Hlavní zdroje Háčka jsou ořechy, čočka, špenát a kvasnice.

B-komplex
Vitaminy řady B jsou super hlavně proto, že obnovují nervovou činnost mozku, to je hodně důležité. Dále ale jsou taky bojovníky proti stresu, nespavosti a snižují riziko, že dostanete infarkt! Pomáhají také na čištění pleti a proti akné.Usmívající se
Nejhlavnějšími zdroji jsou luštěniny, zelená zelenina, mrkev, avokádo, banány, vejce, mléčně výrobky a maso. Takže pokud nejste vegani nebo vegetariáni, tak se aspoň cpěte výše zmíněnou zeleninou.


Vitamin A
Je hlavní bojovník proti akné, ekzémům a oparům. Pomáhá proti šerosleposti a jiným onemocněním zraku. Vitaminem A se dá snadno předávkovat a v takovém případě se to bude projevovat ztrátou chuti, zpomalením či zastavením růstu (u dětí a mladistvých) a výše zmíněnou šeroslepostí. Áčko se nachází hlavně v játrech, rybách, mléčných výrobcích, špenátu, kopru, ananasu a ovoci jako jsou broskve nebo meruňky.

Vitamin D
Pomáhá při obnově vápníku v těle a působí kladně na kosti - kdo má Déčka dostatek, hrozí mu menší riziko, že si něco zlomí, i když je to sebevětší kopytoSmějící se. Také napomáhá správnému vstřebávání minerálů. Nejsnazší zdroj, jak vitamin D získat, je slunečním zářením. Je to super fakt pro osoby, které mají rádi přírodu a hezké počasí. Dalšími zdroji jsou olej z tresčích jater, losos,msardinky, ústřice, vaječné žloutky, kaviár, ale i sádlo a slanina.

Vitamin E
Je skvělým pomocníkem v boji proti srdečním kolapsům. Obsahují ho zejména mléčné výrobky, arašídy, sója, jatečné maso, špenát, mandle a další.

Vitamin K
Prospěšný pro stavbu kostí a srážení krve. Nachází se hlavně v listové zelenině, brokolici, jahodách, olivovém oleji a dalších rostlinných olejích.


Tak, to bylo krátké shrnutí článku o vitaminech, které naše tělo potřebuje. V některém z dalších článků vám dám tipy na pochoutky, které vás vitaminy zasypou!
A ještě pár zajímavostí na závěr:

Věděli jste, že...
  • eskymáci umírali na převitaminování Áčkem (hypervitaminózu)? Bylo to předtím než se zjistilo, že játra ledního medvěda mají takové množství, které lidské tělo není schopno strávit a nezvládlo takový přísun vitaminu A najednou.
  • námořníci často měli při dlouhých plavbách kurděje. Bylo to z dlouhodobého nedostatku vitaminu C, který si lidské tělo neumí samo vyprodukovat a musí ho přijímat v potravě.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Aurora Borealis Aurora Borealis | Web | 8. ledna 2018 v 15:06 | Reagovat

pěkný článek
Spřátelíš blog?

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama